VerWondering bij Chaja Theaterdag

Afgelopen zondag 10 juni hebben we met VerWondering kunnen genieten van de Chaja Theaterdag in theater De Lievekamp in Oss.

Allereerst werd men verrassend welkom toegezongen door de spelers van “Spelen voor je Leven” uit Oss.
Er was koffie, thee, fris met natuurlijk de heerlijke Chajataart. De dag werd verwonderend geopend door Dr. Allard Vos, oncoloog en voorzitter van Stichting Chaja, Marleen van de Berg. Daarna was het tijd voor de eerste twee workshop, verzorgd door Wim Wijnakker en Bernadette Sickers. Daarna lunchen, lekker op het terras en een fantastisch optreden van Koor Chaja. In de middag werden de twee workshops verzorgd door Marianne van Zeijlen en Marius Gosschalk. Na afloop was het nog gezellig vertoeven in het theatercafé en was er nog tijd om de tentoonstelling van verwerkingskunst van schilderijen, beelden, gedichten en foto’s van de fotoworkshop “Verwondering op de Stelt” te bekijken.
Het was een prachtige, mooie, goed bezochte theaterdag.

Enkele reacties van bezoekers: “Het was een heerlijke dag van een en al verwondering! Geweldig!” en
“Wat een GE-WEL-DI-GE dag, bedankt lieve, leuke en gezellige mensen”

En nog een mooie reactie:
“Aan alle lieve mensen die de Chaja Theaterdag op 10 juni mogelijk hebben gemaakt.
 Graag wil ik jullie heel hartelijk bedanken voor deze meer dan fantastische dag! Voor mij een dag van een en al VerWondering!!
– Over de geweldige organisatie! Alles liep op rolletjes, vanaf de verrassende ontvangst door de in prachtige kostuums gestoken spelers van Chaja theater Spelen voor je Leven Oss tot aan de afsluiting van de dag en alles wat daartussen plaats kon vinden. Het was super!! Heerlijke taart bij de koffie, heerlijke lunch, vriendelijke bediening, en alles in een TOP-locatie: Theater De Lievekamp.
– Over de fijne en inspirerende Workshops! Wat een verrassing was het om in dat mooie theater met zoveel spelers aan zulke uitnodigende workshops met leuke, creatieve opdrachten te mogen meedoen!! Wim, Bernadette, Marianne en Marius veel dank aan jullie voor de inzet en het enthousiasme waarmee jullie ons spelers hebben uitgedaagd. Ik heb ervan genoten!
– Over het fantastische optreden van het koor van Zingen voor je Leven Oss! De vrolijke, ingetogen, ontroerende en opzwepende zang onder de bezielende leiding van de koordirigente Annet en gitarist Job hebben me in mijn hart geraakt.
– Over hoe mooi en warm en dierbaar deze dag in mijn herinnering zal blijven, als ik denk aan al die lieve mensen die met zoveel zorgen te maken hebben, maar die ik heb mogen zien stralen in al hun glorie en blijdschap.

Dit alles hebben jullie weten te realiseren. Beslist met veel inspanningen om alles voor te bereiden en voor elkaar te krijgen. Ik heb daar veel beWondering voor!!
Maar vooral hebben jullie dit gedaan met hart en ziel, dat was in alles voelbaar! En dat maakt van deze theaterdag een mooi Wonder!

Heel Veel Dank aan jullie allen en een warme omhelzing van een hele enthousiaste deelnemer.”

Voor een impressie klik hier.

Enkele gedichten bij de fototentoonstelling:

Lente op de Stelt
Ongekende lentezachtheid prikkelen onze zintuigen
Vogelgeluiden als variërende achtergrondmuziek
kruisen ons pad, de kleurrijke muzieknoten en golven
stromen mee op een notenbalk en blijven lang naklinken.

Diverse heesters en bomen ontvouwen hun overhangende
takken waarop een grote afwisseling aan knoppen, groene
bladeren, lichtrode tot witte bloesems zullen groeien en bloeien
Warm aanvoelende bloemen en grastapijten zorgen voor intieme sfeer.

Wandelend over de kronkelende zandpaadjes waar
het zonlicht een hoofdrol speelt tussen de bijna rijk gevulde bomen
Ergens verderop “kunstwerken” van omgevallen bomen
Waarvan er enkele al verwerkt zijn tot houtblokken.

Hier beleeft de natuur hoogtijdagen waarin ieder van ons
proeft van lieflijke voorjaarsbloeiers met heerlijke subtiele geur
Vliegende lente vlinders en de Stelt die
al haar geheimen en levensvreugde aan ons onthult
en wij een poging doen om deze vast te leggen op de “gevoelige plaat”

Oorspronkelijk gedicht door Catherine Boone
bewerkt door Marleen van den Berg

VERWONDERING           BEWONDERING
De diagnose KANKER
Ervaar je als een straf
Je denkt: dit kan toch echt niet waar zijn,
mijn leven is nog lang niet af.

Maar ik heb goede kaarten zegt mijn arts
Dus ga ik vechten, neem ik me voor
En dank zij medici en familie,
gaat mijn leven nu nog door.

Maar dan……na meer dan een enkel jaartje
Kwam ik psychisch terecht in een klein smal straatje
Ik dacht: “hier moet ik uit, heel gauw”
Want dat straatje is véél te nauw.

Toen kwam Chaja op mijn pad
Een open deur, waar ik echt iets aan had
Creativiteit, een praatje, een luisterend oor
Ik ben er nog niet, maar met Chaja ga ik ervoor!
Een dankbaar mens.