Oncofonie 16 mei 2016 en Stichting Chaja

Op maandag 16 mei 2016 (2e Pinksterdag) staat er voor Stichting Chaja Oss e.o. iets bijzonders te gebeuren……

Samen met de landelijke Stichting Kanker in Beeld presenteren zij de voorstelling Oncofonie 2016 op 16 mei om 20.00 uur in het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam!

Aan deze voorstelling doen ruim 50 Osse deelnemers mee van Stichting Chaja.

Koor Chaja Zingen voor je Leven, de theatergroep van Chaja “Spelen voor je Leven” en zelfs de helft van de decors zijn gemaakt bij Stichting Chaja. Sommigen hadden zelfs voor het eerst van hun leven het experiment met de verfkwast aangedurfd. Hoe groot was hun verbazing , vreugde en trots toen bleek dat juist hun werk was uitgekozen om te worden gebruikt voor het decor van de voorstelling in het concertgebouw!! Alle 22 schilderijen worden tentoongesteld in het concertgebouw. Allen zijn zelf geconfronteerd met kanker of hebben hier in hun naaste omgeving mee te maken (gehad) Zij spelen de hoofdrol en laten de belevingswereld en emotionele verwerking van de kankerpatiënt zien in deze voorstelling.

Met de Oncofonie 2016 (regisseur: Vincent van den Elshout) wil de landelijke stichting Kanker in Beeld aandacht vragen voor het belang van creatieve en (ver)beeldende expressie bij kanker. De Oncofonie 2016 zal in het teken staan van het verhaal van De Kleine Prins (Le Petit Prince van de auteur Antoine de Saint-Exupéry). Voor veel patiënten en naasten helpt zingen, toneelspelen, schilderen en beeldhouwen, schrijven om de ziekte emotioneel te verwerken. De in 2012 georganiseerde Oncofonie in Koninklijk Theater Carré te Amsterdam was met een uitverkochte zaal en lovende recensies een groot succes.

“Als voorzitter van Stichting Chaja Oss e.o. ben ik enorm trots dat wij met ruim 50 mensen zullen deelnemen aan deze bijzondere voorstelling. Ook heeft theatermaker Wim Wijnakker uit Ravenstein die de Chaja theatergroep “Spelen voor je leven” in Oss tweewekelijks begeleidt, een belangrijk aandeel gehad in het tot stand komen van deze voorstelling. Zij schreef namelijk het script”, aldus Marleen van den Berg.

Stichting Chaja heeft als hoofddoel mensen kwaliteit van leven en levensvreugde te laten ervaren d.m.v. creatieve expressie, ongeacht de ernst of het stadium van de ziekte. Deze voorstelling is een gelegenheid bij uitstek om het leven volop te vieren en dat gaat dan ook gebeuren!! Zo gaan de deelnemers met hun naasten gezamenlijk met een bus naar Amsterdam, om onderweg alvast de voorpret te delen en en-passant nog even een beetje te repeteren.

Vanuit heel Nederland geven op 16 mei meer dan 450 zangers, acteurs, schilders en schrijvers het optreden van hun leven in de mooiste concertzaal ter wereld. De koren worden muzikaal begeleid door het Noordpool Orkest o.l.v. Reinout Douma,
Eric Vloeimans, Humphrey Campbell, Iris Kroes en Joke de Kruif.

Wibi Soerjadi & Ophélie Dimmendaal zullen een quatre-mains ten gehore brengen.

Het verhaal, geïnspireerd op De Kleine Prins, zal worden verteld & gespeeld door David Lucieer en Tamar Niamut, ondersteund door de acteurs van Spelen voor je Leven .

In het creatief atelier “Creapoelka” onder de bezielende leiding van Marianne Willemsen hebben 7 deelnemers via stichting Chaja in 4 middagen beelden gemaakt waarbij het thema “verwondering” uit het verhaal van “de Kleine prins” centraal stond. Deze beelden zullen, op een nog nader te bepalen wijze, ook te zien zijn voor bezoekers van de voorstelling Oncofonie in het concertgebouw.

Dit jaar was voor het eerst “Schrijven voor je leven” o.l.v. Christine de Vries in Amersfoort bij elkaar voor de afsluiting van een vijf weken durende digitale schrijfervaring  met als uitgangspunt het verhaal van de Kleine Prins. Ook hier waren leden van Stichting Chaja aanwezig om hun bijdrage te leveren aan de landelijke bijeenkomst en de Oncofonie.

De voorstelling begint om 20.00 uur.

“Door creatief bezig te zijn, of dit nu zingen, muziek maken of bijvoorbeeld schrijven is, wordt de frontale lob in de hersenen extra geprikkeld hetgeen ervoor zorgt dat mensen voor hun gevoel meer grip krijgen op hun ziekte, op wat hen is overkomen. Creatief bezig zijn draagt hierdoor bij aan de emotionele verwerking. Zo ook de Oncofonie 2016. Daarom is het werk van Stichting Kanker in Beeld zo belangrijk en ben ik toegetreden tot het Comité van Aanbeveling van Stichting Kanker in Beeld”, aldus Professor Dr. Erik J.A. Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de VU Amsterdam.