Chaja Koor

Chaja Koor  “Zingen voor je Leven”

Even niet denken aan ziek zijn bij het Chaja Koor……een “Zingen voor je Leven” koor.
Dat kanker niet het einde van het lied hoeft te betekenen, is inmiddels een vertrouwde gedachte. Maar dat het ook het begin van een lied of zelfs een heel repertoire kan zijn, is minder bekend!

Bij een koor van “Zingen voor je Leven” staat meedoen aan én het plezier in zingen centraal. De deelnemers komen met veel plezier naar hun tweewekelijkse repetities. ‘Zingen geeft me een stem’, zeggen ze. En: ‘Als ik zing, voel ik dat ik leef.’ Bij “Zingen voor je Leven” maakt het niet uit of je goed bent of niet. In alle vrijheid ontdek je je eigen stem. De sfeer is ontspannen en de prestaties zijn ondergeschikt aan het plezier. Iedereen is welkom.

De koorleden hebben allemaal, direct of indirect, met kanker te maken. Door samen te zingen denken ze even niet aan de gevoelens van paniek, angst, boosheid of rouw. Het plezier en de saamhorigheid versterken elkaar. Als iemand even moet zitten of als iemand moet huilen, schrikt niemand daarvan. Er hoeft niets uitgelegd te worden. Troosten kan als daar behoefte aan is. De koorleden leven met elkaar mee. Er ontstaat een netwerk waar mensen veel aan hebben, ook tijdens zware behandelingen of als de dood nabij komt.

Zangervaring is niet nodig.

Op 30 januari 2009 is het Chaja Koor van start gegaan. Inmiddels hebben we meer dan 40 koorleden en komen we met heel veel plezier twee maal per maand bij elkaar in de theaterzaal van De Groene Engel.

De ochtend wordt begeleid door Annet Vervoort en Job Gerards. Op allerlei manieren laten ze de koorleden kennis maken met de mogelijkheden van hun stem. Aandacht voor de stem en wat je daar allemaal mee kunt doen. Improviseren, samen klanken maken, je eigen stem vinden en laten horen. Dit alles in een veilige sfeer, waar niets moet en veel mag. De manier van werken kenmerkt zich door eenvoud en lichtheid.

Voor Annet en Job staan plezier, saamhorigheid en de intentie om muziek bij je naar binnen te laten komen centraal We gaan ophouden met ‘ons best doen’, we ontdekken dat we al muziek zijn. Onze eigen muziek, uniek, zoals er nergens anders op de wereld geklonken wordt. Stembevrijding is echt zielsbevrijding” aldus Annet.

Het repertoire is zeer divers.

Het Chaja Koor is verbonden aan het landelijke korennetwerk Zingen voor je Leven van Stichting Kanker in Beeld. Inmiddels zijn er meer dan 30 koren in het hele land aangesloten bij Stichting Kanker in Beeld. Elk jaar is er regionale korennetwerkdag

Met enige trots kunnen we zeggen dat:
In 2012 heeft het Chaja Koor samen met alle koren meegedaan aan de Oncofonie in het Koninklijk Theater Carré te Amsterdam.
In 2016 hebben we samen met alle koren meegedaan aan Oncofonie 2016(2) nu in het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam.
In 2019 heeft het Chaja Koor meegewerkt aan een boeiend muziekcollege Science Meets Music in samenwerking met Erick Scherderhoogleraar neuropsychologie eveneens in het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam. Klik hier voor kleine impressie.

Data: Actuele data, kijk in onze ‘Agenda’.
Begeleiding: Annet Vervoort en Job Gerards
Locatie: In de theaterzaal van De Groene Engel, Kruisstraat 15 te Oss
Tijd: Twee maal per maand op vrijdagmorgen van 9.30-12.00 uur
Contributie: € 70- per half jaar, inclusief koffie/thee
Coördinator: Jan van Horen.
Aanmelden: email stichtingchaja@live.nl  of kom naar de Groene Engel. Je bent altijd van harte welkom een keer vrijblijvend mee te komen doen. Wel fijn als je dit van te voren even meldt via telnr. 06- 51360826 Jan van Horen coördinator.