Bourgondische lunch bij Molen de Vlijt in Geffen.

15 juni 2019 Bourgondische lunch verzorgd Stichting Chaja  in het kader van de Samenloop voor Hoop te Oss.

In het weiland naast molen “De Vlijt” , gebouwd in 1685, in Geffen staan 2 partytenten en…..een complete mobiele bakkersinventaris!! Op het hek het paarse spandoek van het KWF en de Samenloop voor Hoop. De wieken van de molen draaien snel want er is voldoende wind. Als je snel genoeg bent, zie je op de wieken de zeildoeken van Stichting Chaja voorbij zoeven.

Klein verslag van een deelnemer:
‘Ik had me aangemeld als eregast/survivor voor deze gratis lunch die in het kader van “de Samenloop voor Hoop” door Stichting Chaja was georganiseerd. Het was duidelijk dat ik hier goed zat.
Niets is aan het toeval overgelaten met zelfs een mobiel toilet. De weergoden zijn ons gelukkig gunstig gezind; op af en toe een spatje en een klein buitje na was het heerlijk weer.
Er moest gewerkt worden want ondanks dat bakker Gerard van den Bogaard al voorbereidend werk had gedaan moest er gesneden, gekneed, gerold, en belegd worden. In een gezellige sfeer werden er uienstokbroden gemaakt in verschillende variaties; voor elk wat wils. Ondertussen stond het brood al in de mobiele oven die op een aanhanger stond. Een heuse mengmachine en een rijskast waren ook aanwezig. Spelt brood met meel dat in molen de Vlijt was gemalen en de avond ervoor door de molenaar bij de bakker was afgeleverd!! Verser krijg je het niet op je bord.
Ondertussen kon je, in groepjes van 5-6 personen, met molenaar Gerrit Kosterman mee de molen in om binnen te zien hoe een “standerdmolen” werkt. Gerrit legde duidelijk uit wat er zoal komt kijken bij het draaiende houden van een molen. Leuk en leerzaam.
Daarna stond er een verrukkelijk buffet klaar met o.a. heerlijke kaas van boer Spierings en beleg, eieren en salade waarvoor Jumbo had gesponsord.
En natuurlijk het versgebakken wit en bruin brood. Ik geloof niet dat ik ooit zulk lekker brood heb gegeten.
Alsof het allemaal nog niet genoeg was kreeg ieder die dat wilde ook nog een heerlijk uienstokbrood mee naar huis. Kortom ik voelde me echt verwend en hebt genoten van de gezelligheid, het samenwerken en natuurlijk de overheerlijke lunch.
Hartelijk dank aan Stichting Chaja, organisatie van de Samenloop, bakker Gerard, molenaar Gerrit en de overige sponsoren. Het was een klein feestje’!

Enkele reacties:
“Was een fijne dag, gezellig, leerzaam. en het was erg lekker allemaal. Mijn complimenten”
“Het was gewoonweg SUPER”
“Wat een geweldige dag was dat ! Ervan genoten”