Terugblik Eerste Regionale Korendag van Kanker in Beeld in Oss 13 oktober 2018

Terugblik op eerste regionale Kanker in Beeld Korendag te Oss.

In tegenstelling tot eerdere jaren is er dit jaar niet één landelijke dag, maar is gekozen voor drie regionale korendagen in de gast-steden Oss, Rotterdam en Hoogeveen.
Dit jaar staat het thema ‘Licht’ centraal in het programma. Het thema ‘Licht’ is aangedragen door de Zingen voor je Leven koren uit het hele land. Het programma voor de korendag is per regio samengesteld door de eigen vakprofessionals, namelijk de dirigenten, stembevrijders en coördinatoren van de gast-stad. De inhoud van deze drie korendagen verschilt, maar het raamwerk is voor alle korendagen hetzelfde.

De aftrap welke, door de manier waarop, erg wervelend was, vond plaats op zaterdag 13 oktober in Theater de Lievekamp in Oss.

“Verbonden door zang, een prachtige locatie, intiem, veel humor, interactief, ontroerend, professioneel en een gevarieerd programma: dat was voor mij de Korendag in Oss.”

Toegezongen bij binnenkomst door Chaja koorleden: “Wat een warm welkom! Ik voelde me meteen thuis, kippenvel”

Het was een dag waarop de verschillende talenten van ieder koor naar voren kwam.
Zoals de jonge dirigente van Koor Roosendaal, die met haar koor prachtige zelfgeschreven gevoelige liedjes liet horen.
Het ritme en a capella zingen met de Koren Nijmegen, Ede en Arnhem.
Annet Vervoort, een natuur talent in haar taak van dagvoorzitter.
De dirigente van Helmond leerde ons dat je een liedje ook kunt fluiten of Tilburg die de deelnemers een gezamenlijk ‘schilderij’ liet maken op basis van klanken.

En verder het prachtige spel door de koormuzikanten op piano, gitaar en fluit. Het samen oefenen, het leren en delen van liedjes met elkaar in combinatie met de verscheidenheid van de vak professionals.

Na een prachtige ochtend ging men spontaan zingend de zaal uit op weg naar de lunch en met het lied ‘Wals in `t Licht’, en een lichtje in de hand, werd deze bijzondere dag afgesloten.

“Ik werd meegenomen op een mooie ‘licht’ reis.”

“Wanneer ik volgend jaar weer kom ken ik mensen, de groep is te overzien.”

We kijken terug op een zeer geslaagde korendag, een muzikale dag met veel zang en ‘licht’ We hebben genoten!
Deze manier van werken versterkt de verbondenheid zowel tussen koorleden onderling alsook voor de dirigenten en stembevrijders.

Locatie: Theater van de stad/De Lievekamp Oss
Foto: Peter van Schijndel.
Betekenis Bi-Na-Mo ‘welkom’