“Kanker verwerken met een papieren mini-tentoonstelling” in het Brabants Dagblad

Mari van Rossem Bron: BD

De maand juni is voor Lithse Paula Toonen die op de kalender 'exposeert' met 'Kleur, kracht, expressie, leven'.

De maand juni is voor Lithse Paula Toonen die op de kalender ‘exposeert’ met ‘Kleur, kracht, expressie, leven’. ©
Paula Toonen

Kanker verwerken met een papieren mini-tentoonstelling

Cultuur in de regio OSS – Ineens was het idee er om een handzaam kalendertje te maken. Een ‘verwerkingskalendertje’ wel te verstaan. Een papieren mini-tentoonstelling met elke maand een nieuw, gefotografeerd werk, gemaakt door een van de leden van de Osse stichting Chaja.

De stichting stimuleert al twaalfeneenhalf jaar  het op een creatieve wijze omgaan met kanker. ,,We wilden onder meer onze ‘Vrienden’ en andere donateurs met iets blijvends bedanken voor hun steun”, legt Marleen van den Berg (66) uit en vertelt er meteen bij dat ze op het idee kwam tijdens een verblijf in Zwitserland.

,,Daar kocht ik een vergelijkbaar exemplaar – zo groot als een cd-hoesje – dat je kunt openklappen. Terug thuis heb ik laten uitzoeken of we een fullcolour én betaalbaar alternatief konden laten vervaardigen. Ja, noem het gerust een collectors item waarvoor we in totaal uit 46 aangeboden kunstwerken konden kiezen. Zes onafhankelijke personen kozen er ‘blind’ twaalf uit. Op onze site schreven sommige makers er een toelichting bij; ze dragen hun verhalen graag uit.”

Gebeeldhouwd hart met grote traan

Het kunstwerkje van Wim Prinse.

Het kunstwerkje van Wim Prinse. © Wim Prinse

Wim Prinse uit Berghem is een van hen. Hij vult april met ‘Liefde en Verdriet’, een gebeeldhouwd hart met grote traan: ,,Om zo het verdriet rond het verlies van mijn vrouw in een beeld te hakken”, legt de 73-jarige uit. ,,Een eerste beeld heb ik kapot gegooid: dat voldeed niet aan mijn verwachtingen. Dat ik bij Chaja aanklopte, had natuurlijk alles met kanker te maken. Mijn Anny stierf eraan en mocht maar 66 worden. Na haar overlijden deed ik aanvankelijk van alles om maar niet thuis te hoeven zijn; er waren dagen dat ik twintig uur aaneen op pad was. Op de vlucht, ja.”
,,Mijn vrouw was van de kunst”, vervolgt Wim Prinse. ,,Zelf hád en kón ik er helemaal niks mee. Totdat ik bij Chaja ontdekte dat ik – onder goede begeleiding – mijn emotie in een beeld kwijt kon. Tot dan toe uitte ik als handelsman in de wereld van het grote geld amper mijn emoties. Het verdriet is er trouwens nog altijd, net als mijn liefde voor deze vrouw.”

Heuvels in de buurt van drielandenpunt

De ‘borsten’van Jacqueline van Lierop

De ‘borsten’van Jacqueline van Lierop © Jacqueline van Lierop

Ook Osse Jacqueline van Lierop (66) ‘is’ een maand op de kunstkalender. Haar verwerkingskunst, een schilderij met twee borsten, prijkt op de mei-pagina. ,,Twaalf jaar geleden werd borstkanker bij me geconstateerd en sindsdien is mijn leven een lang snoer van amputatie, complicatie en operatie. Dat heb ik niet alleen in dit schilderij verwerkt, maar met name ook in de begeleidende tekst.”
,, In eerste instantie waren het heuvels die ik schilderde in de buurt van het Drielandenpunt. Maar plots zag ik geen heuvels in mijn werk, maar mijn eigen borsten. De ene is heel drúk afgebeeld: daarmee is van alles gebeurd. Boven die andere fladderen zes vlindertjes: mijn kleinkinderen die me veel geluk brengen.”

Kleur, Kracht, Expressie, Leven

De maand juni is voor Lithse Paula Toonen die op de kalender ‘exposeert’ met ‘Kleur, kracht, expressie, leven’. ,,Na eerst tia’s en een herseninfarct te hebben gehad, kreeg ik een jaar geleden met borstkanker te maken. Tijdens een Chaja-dag op kasteel Oijen maakte ik dit schilderij op linnen, daarbij geïnspireerd door een foto. Die dag was super en weldadig, ondanks de vrees die ik vooraf had dat het in zo’n moeilijke tijd misschien wel een huildag zou kunnen worden. Nee dus, het was juist een cadeautje.”

De ‘verwerkingskalender’ van Stichting Chaja is te koop bij Boekhandel Derijks.